Siklósi András:
II. Rákóczi Ferenc, a leghívebb magyar
Nagy
emberek életére visszagondolni mindig hálás feladat, a nemzet óriásaira
emlékezni pedig kitüntető megtiszteltetés.
A
magyarok több ezer éves históriája szerencsére jócskán bővelkedik kiemelkedő,
európai mércével mérve is meghatározó egyéniségekben. Nimród, Atilla, Árpád, Szent
László, Hunyadi János és Mátyás, a költő Zrínyi Miklós, Bethlen Gábor, Széchenyi,
Kossuth, Petőfi, Mindszenty bíboros tetteire és művére a világ bármely
nemzete büszke lehetne. Velük teljesen egyenrangú, örökké vonzó, serkentő
példánk Rákóczi fejedelem is. Ha elfogadjuk, hogy Széchenyi István a
legnagyobb, akkor Rákóczi Ferencet joggal nevezhetjük a leghívebb, leghűségesebb
magyarnak; bár ilyen kiválóságok
közt értelmetlen, s koruk, hivatásuk, küldetésük különbözősége miatt lehetetlen
is a patikamérlegen történő összehasonlítás.
Természetesen
most nem vállalkozom rá, hogy Rákóczi útját részletesen bemutassam és
elemezzem. Csupán arra teszek kísérletet, hogy írói arcélét felvillantsam,
népünk életében játszott sorsdöntő szerepét megrajzoljam, jellemét, bátorságát,
erkölcsi tisztaságát, lelki jóságát, haza- és nemzetszeretetét kiemeljem, a
kortársaimnak szóló szellemi üzenetét közvetítsem – a bőven csordogáló források
alapján.
Petőfi
Sándor a róla
költött (Rákóczi című) remek versében így szólítja meg:
„Hazánk szentje, szabadság vezére,
Sötét éjben fényes csillagunk,
Oh Rákóczi, kinek emlékére
Lángolunk és sírva fakadunk!”
Jeles
népi írónk, Féja Géza, többek közt a következőket írja: „Elsőrangú ítélőképességét és széles
látókörét mindvégig megőrizte. Mindig csúcsról nézte az életet és az
eseményeket, nem akadt meg érzelmek kátyúiban, széles tér volt neki az élet, s
a maga természetes helyére tett mindent. Nem hevítették elfogultságok,
indulatok, szellemi elsőbbsége fensőbbségében, tántoríthatatlan
igazságszeretetben s tárgyilagosságban nyilatkozott meg. A magyarországi
háborúról írt emlékirata tökéletes mű; még egyszer feltámadt benne szellemének
ősrétege, a vezérlő fejedelem öntudata, vallomásaiban azonban már egészen
elszakadt a földtől…”
Rezik János, eperjesi tanár patetikus fohászában ekképp
lelkendezik: „Élj, Ferenc fejedelem,
hazánk gyöngyszeme! Élj, égi küldött! Ragyogj, mint Hajnalcsillag, a nap s a
dél előfutáraként. Annyi forró küzdelem után hozd vissza, felséges fejedelem, a
béke és nyugalom napfényes delét!”
II.
Rákóczi Ferenc 1676. március 27-én született Borsiban, Felső-Magyarországban,
vagy másképpen a Felvidéken. Igen előnyös családfáról származott, ereiben a
Zrínyik és Rákóczik vére keveredett.
Férfiágon ükapja Rákóczi Zsigmond, dédapja I. Rákóczi György, nagyapja II.
Rákóczi György, édesapja I. Rákóczi Ferenc volt (aki fia
világra jötte után pár hónappal meghalt), valamennyien erdélyi fejedelmek.
Nőágon nagyapja a császár elleni összeesküvésért lefejezett Zrínyi
Péter, a költő Zrínyi öccse, édesanyja pedig Zrínyi Ilona, a bátor
amazon, akinek második házassága révén Thököly Imre, a kuruc felkelő lett a
gyermek Rákóczi mostohaapja. A kis Ferencet 12 éves koráig anyja neveltette;
korán részt vett a vitézi portyákon, elkísérte Thökölyt a hadjáratokba,
végigélte Munkács várának közel 3 éves osztrák ostromát, szóval a
megpróbáltatások, nélkülözések során alaposan megedződött, és elleste a hadi
mesterség fortélyait, amit később Zrínyi elméleti munkáiból is tovább
tökéletesített. A Porta befolyása ekkorra már jelentősen meggyengült, s
területeink java mentesült a török iga alól, de nemsokára a még elvetemültebb Habsburgok
megszállása alá került. Ahogy Thököly mondta:
„Rabságba veti országunkat a német, mihelyt felszabadítja!”. Azaz tovább
folytatódott hazánk „két pogány közti” őrlődése. Kapzsi, telhetetlen idegenek
grasszáltak mindenütt, gátlástalanul fosztogatták, sarcolták a népet, aki
elképesztő nyomora ellen lázadásokkal, alkalmi felkelésekkel tiltakozott. De az
általános, össznemzeti szabadságharcra néhány évet még várni kellett.
A
serdülő, kamaszodó Ferenc a császár foglyaként 1688-ban átmenetileg a bécsi
udvar „védőszárnyai” alá került, s többféle iskolában szigorú, garantáltan
magyarellenes, lélektelen papok nevelték, azzal a nem titkolt céllal, hogy
írmagostul kiirtsák belőle a hazafiságot, a rebellis szellemet, s engedelmes
alattvalót, császári hivatalnokot faragjanak belőle. Legfőbb ellensége Kollonich
bíboros volt, azaz kijelölt gyámja, vagyonának „kezelője”. Egyik
elfogulatlan jezsuita tanára az alábbiakat jegyezte fel naplójába: „A fiatal Rákóczi 3-4 évvel látszik
idősebbnek koránál. Arca barnáspiros, sötét a haja is, melyet nem rövidre
nyírva, hanem hosszan, vállaira omló fürtökben visel. Egész valójában semmi középszerű nincs. Szavai, járása, magatartása mind méltóságteljesek, fejedelemhez
méltóak, minden kevélység nélkül; amilyen nemes, olyan emberséges, jóllehet
tekintélyét mindig megőrzi.” Egy másik tanítója szerint: „Ez a kis hős méltó a részvétre és
szeretetre.”
Családjától,
Julianna
húgától, édesanyjától teljesen elszakították, csupán levelezéssel tarthatta
velük a kapcsolatot. Jó úton járt afelé, hogy végleg elvesszen a magyarság
számára. A dolognak mégis volt annyi értelme, hogy tudásban, műveltségben,
nyelvismeretben gyarapodott, horizontja tágult, s ezt később is mindig
hasznosította. Zsenge ifjúkorában nagy utazást tett Itáliában: Bécsújhelyből
indulva felkereste Velencét, Ferrarát, Bolognát, Firenzét, Genovát, Torinót,
Milánót, Nápolyt, Rómát, s XII. Ince pápát is meglátogatta.
1694-ben nagykorúsították, majd visszatért Magyarországra, ahol Sáros megye
örökös főispánja lett. Feleségül vette a 15 éves Sarolta Amália hessen-rheinfelsi
hercegnőt, akitől 3 fia született:
az első pár év múlva meghalt, a második József s a harmadik György
azonban szerencsésen felnőtt. Birtokain tartózkodva összebarátkozott Bercsényi
Miklós ungi főispánnal, később Aspremont tábornaggyal (a sógorával)
és Batthyány
Ádámmal.
1697-ben
kitört a hegyaljai jobbágyfelkelés, ezt azonban Rákóczi még ellenezte, sőt a
látszatát is el akarta kerülni a gyanúsíthatóságnak. Ám környezete nem hagyta
nyugodni, kezdett öntudatra ébredni, s levelet küldött XIV. Lajosnak,
a francia Napkirálynak. Azonban elárulták, ezért 1701-ben
„összeesküvés” vádjával letartóztatták, s a bécsújhelyi börtönbe hurcolták. Fél
év után külső segítséggel sikerült megszöknie és Lengyelországba menekülnie.
Podolinban, Krakkóban és Varsóban múlatta az időt, megismerkedett Helena
Sieniawska hercegnővel, kivel hosszú évekig rejtett szerelmi viszonyba
bonyolódott. Közben itthon elfogatóparancsot adtak ki ellene, s a fejére
tízezer forint vérdíjat tűztek. Rákócziban egyre inkább érlelődött a terv, hogy
változtasson hazája nyomorúságán.
1703-ban Törökországban meghalt Zrínyi
Ilona. Esze Tamás a tiszaháti kuruc talpasok élén felkereste Rákóczit,
hogy jöjjön haza, mert valamennyien őt óhajtják vezérüknek. Az ország
legelőkelőbb, leggazdagabb embere rövidesen az önként hozzásereglő
legszegényebbek mozgalmának élére állt, kibontotta a „Cum Deo pro Patria et Libertate” (Istennel a hazáért és a
szabadságért!) jelszóval ékesített zászlót, és átlépte a határt, mint Caesar
a Rubicont… „Bátorított és erősített az a szándék, hogy megérdemeljem a nép
bizalmát és szeretetét.” – mondta. A híres Brezáni
kiáltványban az egész országot fegyverbe, felkelésre szólította a
képtelenül adóztató, hatalmaskodó idegen birodalom ellen, s egyúttal
felszabadítást ígért a harcban részt vevő jobbágyoknak. De tömegesen
csatlakoztak hozzá középnemesek, sőt főurak is, valamint ukránok, tótok,
ruszinok; hamarosan egész Felső-Magyarország kuruc kézre került, egymást érték
a lelkesítő győzelmek. Vele küzdöttek olyan kiválóságok, mint Ocskay
László, Vay Ádám, Károlyi Sándor, Vak Bottyán, Forgács Simon, Béri Balogh Ádám,
Radics András, Bezerédj Imre, Ráday Pál (ő volt a
titkára és gyakorta társszerzője) stb.
A politikai-katonai teendők mellett
kezdett kibontakozni Rákóczi irodalmi tehetsége is. Ekkortájt írta Buzgó ének-ét és Alázatos imádság-át, majd 1704-ben latinul és franciául
kibocsátotta, a külföld meggyőzése végett, a Recrudescunt című kiáltványát („Megújulnak a dicsőséges magyar
nemzet régi sebei.”), melyben cáfolhatatlan, alapos indoklását adta a
szabadságharc szükségességének. (A
törvényeket megszegő hatalommal szemben az ellenállás nem lázadás, hanem jog. „Az Isteni Gondviselés elküldött engem
puszta hazámba fegyverért, szabadságért kiáltó szózatnak. Meghallotta ezt a
kiáltást mindenki, a szabadság neve megmozgatta a nemes szíveket, sereglettek
és fegyvert fogtak a szabadság visszanyerésére. De ez a szózat nem volt abban a
helyzetben, hogy a katonáknak zsoldot, ruhát, fegyvert és lovakat adjon. A
néptől kellett tehát kérnünk, hogy adni tudjunk neki. De ugyanez a nép volt
katona is, mégis adókkal kellett terhelni, kényszeríteni kellett, hogy eleséget
szállítson, ne hagyja abba a föld művelését, és ugyanakkor elviselje a háború
fáradalmait.”)
A gyulafehérvári országgyűlésen a
székely, magyar és szász rendek Erdély (utolsó) fejedelmévé választották
(beiktatására csak 1707-ben került sor Marosvásárhelyt), majd a lengyel trónt
is felajánlották neki; ezt azonban többször is szerényen elutasította; mert
„…sem célszerűnek, sem becsületemmel megegyezőnek nem tartottam idegen ország
koronájáért és önhasznomért hazám ügyét cserben hagyni, kitévén azt a
legnagyobb veszélynek, tudniillik a németek jármának, hogy szabadságának még
amaz árnyékát is elveszítse, amely addig megmaradt.”
1705-ben
tartotta Rákóczi a Gyömrői beszéd-ét
(„Nincs veszedelmesebb egy szabad nép kormányzásában, mint a titkolózás, amely
sok gyanúra és bizalmatlanságra ad lehetőséget… – Nem kívánok birodalmat, nem
kincset tűletek, s nem egyebet: az igaz, bátor magyar szívet, hogy az magaméval
összekapcsolván, veletek éljek és haljak! – Megteszek minden tőlem telhetőt, ha
a nemzetnek nyugalmat szerezhetek vele. De ha ez nem sikerül, eljött az ideje
annak, hogy üdvünket inkább nagylelkű halálban keressük, mintsem hogy magunkra
vegyük a németek igáját. – Mert arra szövetkeztünk és esküdtünk, hogy nem
tesszük le a fegyvert, amíg a szabadságunkat vissza nem szereztük.”), majd a
szécsényi országgyűlésen vezérlő fejedelemmé választották. Ekkor született A szegénylegény éneke (1706) és a Responsio-ja, melyet a vallási
békétlenség, főként a jezsuita túlkapások ellen írt. („Nem tűrhetők az
országban olyanok, akik hazai kenyeret esznek, és az ellenség parancsát
követik!”)
Az egész
háború csúcspontja az 1707-es ónodi országgyűlés, ahol megtörtént a Habsburg-ház trónfosztása („Eb ura fakó!
József nékünk nem királyunk!”), ill. az általános adózás (köztereh) bevezetése. Néhány képviselő ugyanitt durván megsértette
becsületében, s a közpénzek elsikkasztásával vádolta. Rákóczi könnyekkel
küszködve, ám önérzetesen válaszolt: „Édes nemzetem! Ezt érdemlettem tőled
bujdosásim után? Életemet, véremet, mindenemet éretted felszentöltem,
feleségemet, gyermekimet, szerencsémet megvetettem, sőt ami több, az édes eleim
is a virágzó előbbi szabadságodnak helyrehozásáért mindeneket kockára vetvén,
véröket, hitüket feláldozták. Nem tűröm, nem szenvedem, magammal koporsómba
viszem: mert te tudod, Istenem, hogy igaz szívű vagyok, és privát javat nem
kívánok! Ne szenvedd, édes hazám, rajtam ezt a gyalázatot!” (Ezzel a többséget
sikerült meggyőznie, s a renitenseket helyben felkoncolták.) Ugyanakkor
figyelmeztette az urakat is az egyszerű nép őszintébb megbecsülésére:
„Vigyázzunk nagyon, mert ahogyan mi fellobbantottuk a tüzet az ellenség ellen,
ugyanúgy ellenünk is támadhat ugyanaz a tűz!”
A kuruc had hiányosan felszerelt, képzetlen,
alultáplált volt, s bizony önmagában a fogyatkozó lelkesedés nem óvhatta meg
mindig a vereségektől (pl. Nagyszombat, Trencsén stb.). Ezért írta meg Rákóczi
1708-ban a Hadakozó embernek tanító
scholája című traktátusát, és katonái előtt számos beszédet is mondott (pl. a huszti gyűlésen s a kállói hadiszemlén).
A sárospataki országgyűlésen elhatározták a harc rendületlen folytatását, a
megalkuvás és a felemás béke elutasítását. A nehézségek viszont egyre
szaporodtak; sem a franciáktól, sem az oroszoktól (Nagy Péter cár), sem a törököktől nem kaptak mást
hitegetésen kívül, így esélyeik egyre romlottak, s az 1710-es romhányvadkerti
csatavesztés már a végső bukást vetítette előre. Rákóczi ekkor írta meg Egy igaz magyarnak hazája dolgai felől való
elmélkedése című politikai művét, majd ismét Lengyelországba indult
támogatást szerezni. Azonban 1711-ben a teljhatalommal megbízott Károlyi
Szatmárban békét kötött a labancokkal, majd a majtényi síkon letette a fegyvert
(pontosabban a zászlókat), mert nem vállalta a további kilátástalan
véráldozatokat. (Áruló volt-e vagy reálpolitikus? – ebben ma is megoszlanak a
vélemények. Nem tisztem most ezt a vitát eldönteni. Csupán megjegyzem, hogy
1849-ben kísértetiesen megismétlődött mindez Görgeyvel Világosnál.)
Ezzel véget ért a magyar história leghosszabb (8 esztendős) szabadságharca.
Csekély eredménnyel, hisz elmaradt a jobbágyfelszabadítás, veszendőbe ment a
belső megújulás s a gazdasági fejlődés, azaz lényegében minden maradt a
régiben. Megkezdődött a kurucok életfogytig tartó keserű bujdosása.
Rákóczi 1713-ban Franciaországba ment,
csatlakozott hozzá Zay Zsigmond s Mikes Kelemen, a tehetséges íródeák,
jóval később pedig Bercsényi is. Az általános európai rendezésből (ez volt az
1714-es rastatti béke) hazánkat egyszerűen kihagyták, mint azóta is annyiszor!
1715-ben, III. Károly nyomására, a pozsonyi országgyűlés Rákóczit és a
hűségesküt megtagadó híveit hazaárulónak nyilvánította, fő- és jószágvesztésre
ítélte. Párizs is megalázta, felszínességével taszította a fejedelmet, ezért
egy vidéki kolostorba vonult vissza, ahol szinte szerzetesként élt, és
hozzákezdett a Confessio (Vallomások)
latin nyelvű lejegyzéséhez. Ebben az 1716-19 közt készült 3 részes szubjektív
vallásfilozófiai, önéletrajzi „versprózában” Szent Ágoston-i
magasságokba szárnyalt. Az 1717-ben franciául írt Memoires-jaival (Emlékiratok)
együtt ez a barokk utáni, felvilágosodás előtti irodalmi munkásságának
vitathatatlan fő műve, a saját idealizmusának s egyben szabadságharcának megkerülhetetlen,
európai rangú tükörképe. Ilyen sorok találhatók benne: „Ki a világ előtt
fejedelem, a te színed előtt por és féreg vagyok…– Mert ki lehet ellenem, ha te
velem vagy, és ki lehet mellettem, ha te elhagysz?”
1717-ben
a szultán hívására kíséretével egyetemben Törökországba utazott; előbb
Gallipoliban, majd Drinápolyban, Jeniköjben, végül 1720-ban Rodostóban
telepedett meg. (Bercsényi szójátéka szerint: „Rodostó – ostorod”.) A Porta is csak ámítgatta, tapasztalatait,
szolgálatait elfogadta, de még a maga és társai megélhetését is alig
biztosította. Nem sok reménysége, bizodalma maradt: „… szinte már azt sem
tudom, élek-e még, vagy csak azért vagyok a világon, mert elfelejtettek
eltemetni. Ugyanis az a szomorú tapasztalatom, hogy a lelki és testi halálon
kívül van politikai halál is. Már semmi, de semmi nem köt ehhez a világhoz.
Senki nem veszi hasznomat, és amikor magam sem látom hasznát személyemnek,
kétszeresen szerencsétlen vagyok.” A zágoni Mikes szerint: „A bujdosásban is bujdosnunk kell.” Szekfű Gyula, a neves
történész írta a számkivetett fejedelemről: „A
száműzetés keserűsége csak a földi vándorlás legvégén, a halál kapujában vált
meg tőle. Szomorúság volt osztályrésze, nagyobb szomorúság, mint amit a sors
egyéb száműzöttekre szokott kimérni. Nem elég, hogy a hazától, a nemzet
közösségétől elszakadt, utolsó évtizedeiben a keresztény világ vigasztalását, a
nyugati műveltség áldását (??! – S. A.) is
nélkülöznie kellett. Végtelen egyedülvalóság feküdte meg lelkét embertelen
súllyal, senkitől tanácsot, senkitől útmutatást nem remélhetett. Mindent saját
magából, saját gondolat- és érzésvilágából kellett merítenie.”
1721-ben Meditáció-i sorozatát vetette papírra,
majd 1725-ig befejezte állambölcseleti
munkáit, közben szorgalmasan levelezett
sokakkal. Mindkét fiának sikerült megszöknie a bécsi fogságból, s közülük
György több hónapig nála vendégeskedett; de valójában fiaiban is csalódott,
akik nem örökölték sem képességeit, sem áldozatkészségét és kitartását.
1732-ben elkészült II. Rákóczi Ferenc politikai
és erkölcsi végrendelete, melyben egyéb intelmei mellett leszögezte: „A
fejedelmeknek törvényes hatalmuk van, amelyet a nép szabad és egyhangú
beleegyezése adott nekik és tart fenn.” 1735. április 8-án, 59 éves korában
halt meg a „szegénység édesura”. Szívét a francia Grosbois-ba küldték
kézirataival együtt, testét pedig Rodostóban temették el, majd átvitték
Konstantinápolyba (Szent Benoit templom), Zrínyi Ilona hamvai mellé, végül
1906-ban nagy pompával mindkettőjük földi maradványait a kassai Dómba
szállították.
Rákóczi
egész életével a Habsburg-birodalomtól különváló, önálló, független, központosított új Magyarország felépítésén
fáradozott, mind diplomáciai és
katonai, mind pedig gazdasági-társadalmi és kulturális téren. Tollal és karddal harcolt a szabadságért, a
nemzeti összefogásért és egységért. Államférfi, hadvezér, művelődéspolitikus,
diplomata, író, társadalmi és vallási bölcselő volt egyszemélyben. Már kortársai is nagy tisztelettel
övezték a „haza atyjának” karizmatikus
egyéniségét, valóságos Rákóczi-kultuszt teremtve ezzel. Nála a személyes sors s a nemzeti ügy tökéletes összhangban volt; kizárólag népe fölemelkedésével együtt
akart boldogulni, s nemes küldetésének bukása okozta önnön tragédiáját is.
Mindvégig vallási toleranciára, a felekezeti viszályok kiegyenlítésére
törekedett, kerülte a zsarnokságot, a fölösleges erőszakot; ha szükséges volt,
büntetett ugyan, de kegyes és igazságos volt, mértékletes és méltóságos.
Mélységes hit, törhetetlen hazafiság, vitézi morál, továbbá emberszeretet,
hűség, bölcsesség, kötelességtudás és önzetlenség jellemezte. Ugyanakkor
elemző, önfeltáró, vívódó és szenvedélyes alkat volt. Messze előre látta, hogy
az egyes társadalmi osztályok közti éles ellentéteket fel kell oldani, sőt azt
is, hogy a közép-európai (ha úgy tetszik: kárpát-medencei) népek csupán együtt
vihetik valamire, mert a gyűlölködés és marakodás csak a pusztulásukhoz,
elsöprésükhöz vezethet. (Bizony nem ártana megszívlelni ezt azoknak a vaksi,
hazug és barbár „demokratáknak” sem, akik azt hiszik, hogy szabadok és boldogok
lehetnek olyan áron, ha egy másik nemzet torkát szorongatják, vagy életterét
fondorlattal összezsugorítják.)
A kuruc világnak Rákóczi volt az éltető
magja, fáradhatatlan motorja.
Tüneményes alakja ő a magyar történelemnek. Szabadságharca, hagyatéka
feltüzelte, megtermékenyítette a lelkeket, melyekből pompás mesék, mondák,
dalok és művészeti alkotások fakadtak. Diadalok öröme, kudarcok bánata, remény
és lemondás árad belőlük, az igaz ügyért küzdők iránti rajongó szeretet s a szabadságunkat
eltipró ellenség dühös megvetése tör föl századok óta. Riadó kürt és kesergő
tárogató dobban meg szívünkben, egy daliás kor gyönyöre és gyásza vibrál
idegszálainkon. Rákóczi fejedelem emléke állócsillagként tündököl a Hadak
Útján, örök világosságot és példát
sugároz minden árva, szenvedő,
sötétben botorkáló magyarnak. Csak fel kell emelni csüggedő fejünket, hogy
szembenézzünk vele!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése