A piramisnak vélt bosnyák hegyek alatt húzódó barlangban talált feliratos kő üzenetét e sorok írója fejtette meg és itt olvasható azok számára, akik a székely szójeleket ismerik.
1. ábra
A viszokói barlang bejáratánál talált feliratos kő cégtáblához hasonlóan jelezte, hogy ez a hely a magasba vezető tengelyt (a világoszlopot, Tejutat) jelképezi, azaz a hegy és a barlang ugyanolyan kultikus szerepet játszott, mint egy valódi piramis a benne, vagy rajta lévő szentéllyel
A feliratos kő leletkörülményei
A Szarajevótól 30 km-re fekvő Viszokóban Szemir Oszmanagics és társai több természetes hegyet piramisnak véltek és azokon ásatásokba kezdtek, amelyeket - hírek szerint - a kormányzat egy idő után leállított.
Az ásatók nagy sajtóvisszhangot keltő állításainak hitelt érdemlő részlete volt, hogy vésett jeleket tartalmazó kövekre is bukkantak, amelyek emlékeztettek a székely rovásírás jeleire. Geológus lévén, a természetes hegyet piramisnak beállítók komolytalanságait a "Folytatódó népbutítás a bosnyák \"piramis " ügyében" c. cikkben cáfoltam:
http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=74837 .
A hírek szerint elvégzett rádiókarbon vizsgálatok kimutatták, hogy egy barlangi fadarab a kőkorból származik. Mivel azonos rétegből származnak, feltételezik a feliratok hasonló korát is. Ez lehetséges, de jó lenne erről egy tudományos igényű ismertetést olvasni.
A korszak írásemlékei
A Kárpát-Balkán térségben a Tordos-Vincsa kultúra idejéből seregnyi hasonló kisebb-nagyobb felirat, vagy jel került elő. Az írástörténész szakma számára ismert, de tévesen magyarázott jeleket (szám szerint 210-et) Winn foglalta kötetbe 1981-ben.
A Tordos-Vincsa jelek és széles körben megtalálható társaik valóban hasonlítanak a székely rovásjelekre, e hasonlóságot az elmúlt évtizedek alatt több munkámban jeleztem, legújabb ismertetésük a most megjelent " Így írtok ti magyar őstörténetet " c. kötetben olvasható: http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=87244 . Közülük néhány rövid emléket (például a Bél ak "világ" szót) magyarul is el lehet olvasni, vagy a jelentésükre lehet következtetni a jelek képszerűsége és az antik írásokban (köztük a székely írásban) lévő párhuzamok alapján.
2. ábra
A Tordos-Vincsa kultúra egyik ligatúrája (Winn 11. jele); a feltehető olvasata "Bél ak" (mai magyarsággal: világ)
A 2. ábrán látható Tordos-Vincsa jelnek két magyarázata is lehetséges, attól függően, hogy a jel alapja X, vagy + alakú-e. Mindkét változat az isten jelképe, de az olvasatuk eltérő.
Amennyiben a jel alapeleme az X, akkor a jel a székely írás "b" (Bél, belső) és "ak" (patak, Ókeánosz, Heraklész) jeleinek előképéből alkotott ligatúra. Az olvasata Bél ak (mai magyarsággal: világ). Bél isten azonos volt a teremtett és rendezett világ közepén álló Tejúttal.
Amennyiben a jel alapeleme a kereszt, akkor a jel a székely írás "d" (Du/Dana) és "ak" (patak, Ókeánosz, Heraklész) jeleinek előképéből alkotott ligatúra. Az olvasata Du/Dana(pat)ak, mai magyarsággal: "( is)teni (pat)ak". Ez szintén a Tejútra utal és a Duna nevével is rokon lehet.
A ligatúra a Tejúttal azonos ősapa jelképe. Az összetett jel ma a székely írás egyik "ty" (atya) jele. A penut indiánok nyelvében is megtalálható a vilak "világ" szó - ami a szónak a rokon népek körében való létezését alátámasztja.
A Scinece-ben (2004) Ornella Semino és társai tollából megjelent tanulmány (a legújabb genetikai-népesedéstörténeti felismerések) alapján a Kárpát térségében 40 000 éve van jelen a magyarság zömét alkotó népesség. Otto von Sadovszky és a genetikusok pedig az indiánokkal való rokonságunkat bizonyították. Ehhez most írástörténeti bizonyítékokat is mellékelhetünk.
3. ábra A székely írás "b" (Bél, belső) jele a nikolsburgi ábécéből
4. ábra A székely írás "ak" (patak, Ókeánosz, Heraklész) jele a nikolsburgi ábécéből
5. ábra
A székely írás "d" (Du/Dana "Isten régi neve") jele a homoródkarácsonyfalvi feliratból
6. ábra
A székely írás "ty" (atya) jele a bögözi feliratból; azért lett az atya szójele (amiből végül a "ty" betű megszületett), mert az atyaisten jelképe volt
7/a. ábra
A szentgyörgyvölgyi tehénszobor a viszokói felirat párhuzama; egy térbeli világmodell, amely székely jelek előképével írt, magyar szavakból álló magyarázó megjegyzéseket hordoz
7/b. ábra A szentgyörgyvölgyi tehénszobor jelei
A korszak időrendben legkorábbi, magyarul elolvasott, székely rovásjelek előképével írt hiteles emléke a 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobor (7. ábra), amely a Magyar Nemzeti Múzeum régészeti kiállításán tekinthető meg. Egy térbeli világmodell elemeinek elnevezéseit: a szár (úr), (is) Ten, sarok és ég jeleket olvashatjuk rajta.
Valamivel későbbi időszakból származnak az ismertebb tatárlakai táblák, amelyeken csillagtérkép látható és amelyről két szójelet (a szár és az atya jelét) sikerült elolvasnunk.
Friedrich Klára az egyébként vitathatóra sikerült " Írástörténeti áttekintő magyar szempontból " c. kötetében ( http://www.tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=90029 ) közli a most elolvasott viszokói feliratos kő fényképét is, rajta a két érthető szójellel.
A szerző felismerhette, hogy ezek a magyar jelkincsben is szerepelnek; elolvasnia, vagy megértenie azonban nem sikerülhetett - hiszen szerinte a székely írásnak nincsenek sem szó(tag)jelei, sem képjelei.
8. ábra A viszokói feliratos kő "magasba vezető út" jele
9. ábra A székely írás "m" (magas) jele Bél Mátyás ábécéjéből
10. ábra Kínai "kaptató" (kőből, földből való emelkedő) szójel
11. ábra
Anaszazi indián világmodell sarokjelképe (az ősvallási világkép szerint a négyszögletes Föld és a kerek ég csak a sarkokon érintkezett, amely így az ég és a Föld közötti kapcsolat helye volt); a magasba vezető út lépcsős jelén kívül a sarok hegyének rajzát is tartalmazza ( http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=89971 )
A viszokói feliratos kő jobb oldali "magas" jele és párhuzamai
A jobb oldali jel hegyekből rakott lépcsőt ábrázol (8. ábra). A jel párhuzamai megtalálhatók Eurázsiában és Amerikában is (9-11. ábra). Széles körű elterjedtsége az igen régi és igen fontos voltát támasztja alá.
12. ábra
A viszokói feliratos kő "tengely" jele
13. ábra A gjunovkai szkíta nyeregdísz eget tartó fája a világegyetem forgástengelye; ugyanúgy Y alakú, mint a viszokói "tengely" jel
14. ábra A székely írás "t" (tengely) jele a székelydályai feliratból
A viszokói feliratos kő bal oldali "tengely" jele és párhuzamai
Az Y alakú viszokói jel (12. ábra) a székely írás "t" (tengely) jelével genetikus kapcsolatban van és a világegyetem forgástengelyét jelöli. Hasonló alakú fa tartja az eget a gjunovkai szkíta szembőlnézeti világmodellen is (13. ábra). Azért rajzolták Y alakúra az égigérő fát, mert a kunyhóikban ilyen ágasfa tartotta a mennyezetet, s ennek analógiájára képzelték el a világegyetem szerkezetét is.
A viszokói "cégtábla" feliratának értelme
A kő bal oldalán a "t" (tengely) rovásjelünk viszokói megfelelője, jobbra pedig az esztergomi oroszlánokon is látható "magasba vezető út" jel található.
Ezek együtt jobbról balra olvasva a "magas tengely", vagy a "magasba vezető tengely" értelmet adják. Ez a jelentés arra utal, hogy a felirat keletkezésekor a viszokói hegyet az égbe vezető úttal azonosították, ami az ősvallás központi gondolata volt.
Ilyen égbe vezető útnak tekintette az ősvallás az Istennel azonosított világhegyet (ennek jelképeként épültek a piramisok és erre emlékezve mutattak be áldozatot a természetes hegyeken); a rajta álló égigérő fát és mindezek látható részét: a Tejutat.
A piramisok kora
Piramisoknak már akkor létezniük kellett, amikor az indiánok ősei átmentek Amerikába, azaz kb. 40-30 000 évvel ezelőtt. Különben nem lennének ugyanolyanok, vagy hasonlók a világ minden részén a piramisok is, meg a piramist ábrázoló jelek és a rajtuk lévő feliratok is.
Ez a kőkori piramisépítő divat az ősvallásban gyökerezik, onnan merítette a jelkészletét is, meg a szertartásrendjét is. Az ősvallás igénye határozta meg az eurázsiai, afrikai és amerikai piramisok alakját, szerepét és jelkészletét.
Miért rendkívüli jelentőségű ez a felirat?
Amennyiben a lelet hiteles, előkerült egy írásos bizonyítéka annak, hogy a viszokói hegyek szabályos alakja a kőkor emberének is feltűnt. Ez emlékeztette őket a korabeli ősvallás világelképzelésére és persze az épített piramisokra is. Lehetséges, hogy a hegyen kultikus szertartásokat folytattak, amiképpen sok más természetes hegyen és az épített piramisokon is. Ennek nyomát, ha maradt ilyen, hiteles ásatásokon kellene feltárni Viszokón.
Ilyen, képletesen égbe vezető útként szolgáltak a piramisok is, ezért e most elolvasott felirat segíthet kialakítani egy közbülső álláspontot a piramishívők és a piramistagadók nézetei között.
E közbülső álláspontnak az lehet a lényege, hogy épített piramis ugyan nincs Viszokóban, de ezt a természetes hegyet ugyanúgy használták, mintha az lett volna. Régészeti kutatás döntheti el, hogy a szertartások kedvéért alakítottak-e a természetes hegyen valamit az elődök; s ha igen, akkor mennyit.
Egyfajta lehetséges megközelítés szerint a profán táj átalakítása szent körzetté megtörtént már e "cégtábla" megalkotásával és a tájat felszentelő első szertartásokkal is. Ebben a fogalomkörben igen fontos lépés a feliratos kő elhelyezése, mert magas szinten szervezett vallási életre utal, amelynek velejárója volt a jelképek (pontosabban az írás) használata.
Azaz valamilyen valláselméleti szinten akkor is beszélhetünk a hegy "jelképes piramissá" azaz szent körzetté tételéről, ha a hegy természetes hegy és nem folytak rajta nagyszabású kiegészítő építkezések. A kőkor embere számára feltehetően nem az volt fontos, hogy mesterségesen épített-e a templomhegy, hanem az, hogy azon az Istenhez juthat-e.
A feliratos tábla igazolta azt a várakozásunkat, amit a legelső híradások alapján is kialakítottunk a viszokói állításokról: a kőkor embere tisztelte a természetes hegyeket, használta a barlangokat és ismerte a székely írás elődjét.
A felirat nyelve és hangalakja
A két szójelből álló felirat korabeli hangalakja csak sejthető, de egyelőre nem hangzósítható pontosan. A fentebb említett párhuzamok alapján bizonyosak lehetünk abban, hogy a jelhez határozott hangalak kötődött, azaz a jelek fonetikusak, egy kőkori szó- szótagoló írás szójelei voltak.
A Tordos-Vincsa kultúra jelkészlete és néhány megértett, vagy részben el is olvasott rövid felirata (mint amilyen a tatárlakai tábláké is); valamint a szentgyörgyvölgyi tehénszobor felirata alapján olyan nyelvet és kultúrát feltételezhetünk e tájon is, amely rokonságban áll a magyar, a sumer, a hatti és az etruszk kultúrával.
15. ábra Totonák indián piramis, a csúcsán egykor volt szentélybe vezető lépcső két oldalán a viszokói "cégtáblán" lévőhöz hasonló mondanivalójú jelekkel
16. ábra A totonák indián piramis lépcsője mellett a Jóma "jó ma(gas)" ligatúra szintén az égbe vezető út jele, amelyben ugyanúgy szerepel a "magas" jele is, mint a viszokói "cégtáblán" - ez az indián ligatúra azonban a kacskaringó alakú jó"folyó" jellel társítja és ezáltal Tejútként ábrázolja az égbe vezető utat
17. ábra A lehecsényi (erdélyi) fazekasmotívum az égig csapó hullámtaraj ábrázolása, amelynek legmagasabb tajtékjára magyarázatképpen rátették a magasba vezető út jelét is
18. ábra A székely írás "j" (jó "folyó") jele a nikolsburgi ábécéből
19. ábra A mártonhelyi (Muravidék) Szent Kristóf-freskón képszerű jó szójelekkel ábrázolták az égi folyót
A jelekkel ellátott piramis párhuzama
Ismerünk olyan lépcsős toronytemplomot Amerikában, amelyben hasonló jellegű, székely rovásjelek előképével írt szójeles felirat jelezte a piramis legfontosabb útvonalát. Egy totonák piramis lépcsőjét ugyanis a Jóma ligatúrákból alkotott jelsor kíséri (a Jóma ligatúra ugyanúgy az égbe vezető utat ábrázoló képjelekből áll, mint ez a viszokói felirat). Ez a párhuzam arra utal, hogy a viszokói felirat hiteles lehet.
Összegzés
Profán hasonlattal élve úgy is fogalmazhatunk, hogy előkerült a viszokói "piramishegy", egy kőkori kultikus központ "cégtáblája", az egyik legkorábbi európai felirat, amelyet a székely írás jelei segítségével megértünk.
Ez a lehető leghitelesebb módon tájékoztat bennünket arról, hogy a területet a kőkorban jelképesen az égbe vezető úttal azonosították és ennek megfelelő tiszteletben részítették.
A szokás, miszerint az égbe vezető utat jelképező magaslatot a székely rovásírás jeleinek előképével írt felirattal is jelezték, a kőkorban általánosan elterjedt lehetett Európától Amerikáig.
Irodalom:
A piramisépítő kultúrák használták a székely írás elődjét (3) A magyar égbe vezető út
http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=97113
Varga Géza írástörténész
Cikkek a székely írásról:
Introduction /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=65973
Different names of the Szekler Writing /tudós.virtus/http://www.tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=53925
Origin of the Szekler Writing http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=65976
History of the Szekler Writing /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=54696
The Szekler writing's sign order and number of signs http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=54847
The Szekler Letters http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=65978
Capital and Lower Case Letters of the Szekler Writing /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=62344
The Direction of Signs /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=62343
The Szekler Logograms /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=62341
The Szekler Sentence Signs /tud
ute;s.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=62339
Szekler Ligatures /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=62340
The Expanded Nicholsburg Sign Case /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=64360
The Direction of Writing /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=63881
Variations of the Szekler Writing /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=63882
Interpunctuation /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=63883
Numbers /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=63884
Runic Artifacts from the Stone Age /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=64040
Artifacts from the Metal Age /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=64042
Written Artifacts from the Hun, Avar and Homecoming Eras /tudós.virtus/http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=64351
The Classical Era of Szekler Artifacts /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=64043
Modern Usage of the Szekler Writing /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=64045
Other Proposals /tudós.virtus/ http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=64353
Code Setup /tudós virtus/ http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=64354
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése