Szeretettel Üdvözöllek!

Küldj üzenetet! Tollforgató Irodalmi Lap: tollforgato.lap@gmail.com http://sites.google.com/site/tollforgatoirodalmilap/ Sziasztok! Új aloldalainkat is elérhetitek már a blogunkról is! Történelmi, írástörténeti és művészeti témákban is várom alkotásaitokat, publikációitokat! Színesíthetitek a lap kinézetét elemzésekkel, nyelvészeti munkákkal is! Az oldalakra várom mindazok jelentkezését, akik szívesen vennének részt egy interaktív blog megvalósításában is.. Helyet biztosítanék politikai-filozófiai és szociológiai írásoknak, régészeti és specializált történeti munkáknak is! Sikeres alkotást kívánok mindenki számára! Keressétek lapjainkat! http://sites.google.com/site/tollforgatoirodalmilap/ https://sites.google.com/site/tollforgatomuveszetilap/home https://sites.google.com/site/tollforgatotoertenelmilap/home Kellemes olvasást és kikapcsolódást kíván : Varga Éva ( Kékrózsa Bíborvirág) főszerkesztő

Keresés ebben a blogban

2011. március 13., vasárnap

Múmiasírból előkerült fára festett férfi portréjának restaurálása

   
Múmiasírból előkerült fára festett férfi portréjának restaurálása



Lelőhely: Budapest, III. ker., Jablonka út 15.
Előkerülés éve: 1962
Ásató régész: Sz. Póczy Klára
Őrzési hely: BTM Aquincumi Múzeum
Méret: 27x43cm
Ltsz: 64.5.10-11.
Restaurálta:
- 1966-73. között Vezérffi Károly
- 2007-2008. Rehorovics Anita MKE végzős hallgatója, Témavezető: Menráth Péter,
Konzulensek: Forrai Kornélia, Szalay Zoltán

A portré a Budapest, III. ker., Jablonka út 15. sz. telken 1962-ben feltárt múmiasírból került elő a hozzá tartozó töredékekkel együtt. A feltárást követően a falemezeket restaurálták. A fatáblára festett portré az évek során erősen sötétedett és veszélyeztetetté vált, ezért szükséges volt az újbóli restaurálása. A kép stílusa az egyiptomi múmiaportrékhoz áll közel. A táblakép alsó fele az idők folyamán nagyrészt elpusztult. A hordozó alig vetemedett, a vékony festékréteg jól kötődik hozzá. A felületet nem fedi lakkréteg. Az UV lumineszcens felvételeken a régi ragasztások nyoma eltérő színben lumineszkált. Infravörös spektroszkópiás vizsgálattal az égetett okker pigment használatát sikerült bizonyítani. A táblakép anyagát a mikroszkópos fafaj meghatározás fűzfaként azonosította. A tárgyhoz tartozó töredékek acetonban oldott Paraloid B7210%-os oldatával való átitatása szükséges volt. A hiányok kiegészítését követően a retusálás - minimális mértékben - akvarellel, vonalkázó technikával történt. A táblakép a töredékekkel együtt új tároló dobozba került.

Rehorovics Anita




- KÉPEK -
1. Az 1966-73. közti restauráláskor készített archív felvétel

2. Az 1966-73. közti restauráláskor készített archív felvétel

3. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot

4. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, hátoldal

5. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, keresztmetszet

6. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, lumineszcens felvétel

7. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, lumineszcens felvétel

8. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, közeli felvétel a portréról

9. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, ultraibolya felvétel

10. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, infravörös felvétel

11. A 2007-2008-as restaurálás előtti, átvételi állapot, infravörös felvétel a hátoldalról

12. Sztereomikroszkópos felvétel az eredeti festékszigetekről

13. Polarizációs mikroszkópos felvétel a keresztmetszet csiszolatról. (20x nagyítás) Lumineszcens mikroszkópos felvétel BV-UV

14. Polarizációs mikroszkópos felvétel a keresztmetszet csiszolatról. (20x nagyítás) Lumineszcens mikroszkópos felvétel BV-UV

15. Polarizációs mikroszkópos felvétel a keresztmetszet csiszolatról. (20x nagyítás) Lumineszcens mikroszkópos felvétel BV-UV

16. Polarizációs mikroszkópos felvétel a keresztmetszet csiszolatról. (20x nagyítás) Lumineszcens mikroszkópos felvétel BV-UV

17. A piros arcszínből vett minta, polarizációs mikroszkópos felvétele (alsó megvilágítás, 20x nagyítás)

18. A piros arcszínből vett minta, polarizációs mikroszkópos felvétele (alsó megvilágítás, 20x nagyítás)

19. Tisztított állapot

20. Tömített állapot

21. Tisztított állapot, hátoldal

22. Tömített állapot, hátoldal

23. Egyéb töredék tömített állapotban

24. Egyéb töredék tömített állapotban, hátoldal

25. Egyéb töredék tisztított állapotban

26. Egyéb töredék tisztított állapotban, hátoldal

27. Egyéb töredék tömített állapotban

28. A kép balzafa tartóba helyezett állapota

29. A kép balzafa tartóba helyezett állapota, hátoldal

30. A töredékek elhelyezésének vázlata

31. A balzafára felragasztott rögzítő háló

32. Kész állapot

33. Kész állapot, hátoldal

34. Retusált állapot, közelről

35. Az egyéb töredékek elhelyezése fatárlóban

36. Rekonstrukciós rajz a töredékek elhelyezéséről (Kirchhof A. régész)

37. Rekonstrukciós rajz a töredékek elhelyezéséről (Rehorovics A. restaurátor)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése